مجید سائلی

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد مجتبی سبزه، ساعت 15:30روز سه‌شنبه، 26 مهر‌ماه 1390  با حضور جمعی از هنرمندان و خوشنویسان و دوستداران فرهنگ و هنر در کتابخانه‌ی مجلس افتتاح شد.
این مراسم با تلاوت آیات 15 تا 19 سوره‌ی مائده آغاز گردید. سپس دکتر رسول جعفریان  رئیس کتابخانه و .....ضمن خوشآمد‌گویی به مهمانان، درباره‌ی فلسفه‌ی وجودی نگارخانه‌ی دائمی کتابخانه‌ی مجلس سخنانی ایراد نمود. وی گفت این نگارخانه اگر‌چه کوچک و محدود، اما پر مشتری است و محلی برای ارتباط اهل فرهنگ و هنر و ارتباط آنان با کتابخانه‌ است.
وی در خصوص خطر فاصله‌ی بین نخبگان جامعه و نظام جمهوری اسلامی گفت : نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به مردم است و مردم برای حفظ و اصلاح و ادامه‌ی آن تلاش می‌کنند. اما احساس می‌شود که برخی مسائل میان نخبگان و دولت است که نیاز به یک درمان اساسی دارد. این مشکل عبارت است از فاصله یا بهتر بگویم نبود یک رابطه‌ی نظام‌مند و ارگانیک بین نخبگان فرهنگی و علمی و نظام جمهوری اسلامی . در این راستا دو دیدگاه وجود دارد. یکی فاصله‌گرفتن، قهر کردن و جدا شدن است و دیگری عدم جدایی و حفظ ارتباط جهت اصلاح و جلوگیری از بروز عیب و اشکال. باید از تجربیات گذشته درس گرفت. اگر در یک مرحله‌ای کدورتی پیش آید، آدم نباید رفاقتش را فراموش کند، بلکه باید ارتباطش را حفظ نماید.
 مشاور ریاست مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: هنرمندان و نخبگان فرهنگی یک رسالت فرهنگی دارند و باید با جدیت وارد میدان فرهنگ و هنر شوند. الحمدلله کشور ما یکی از کشور‌های  با ثبات، امنیت و مشارکت مردمی منطقه است و از این بابت خدا را شاکریم. بنابراین باید تلاش کنیم که بالندگی فرهنگی خود را بیشتر کنیم و همگرایی  و رفت و آمد بیشتری داشته باشیم. برای اصلاح امور و بالندگی کشور به محققان و پژوهشگران دلگرم هستیم.
سخنران بعدی  این مراسم پروفسور امین بود. وی درباره‌ی پیوند شعر و خوشنویسی سخن راندند و با بیتی از حافظ علیه الرحمه «هرکه را با خط سبزت سر سودا باشد  پای از این دایره بیرون ننهد تا باشد» صحبت‌هایشان را آغاز نمودند و «خط سبز» را به «خط سبزه» تشبیه نمودند.ایشان افزود: ارسطو انسان را حیوانی ناطق و گوینده معرفی کرده است. همه‌ی ما از کلام و سخن برای بیان مفاهیم و مقاصد خود استفاده می‌کنیم. ولی این شعراء هستند که کلمات را به حد اعلای خود بیان می‌کنند و بهتر بگویم به کلام اعتلا. می‌بخشند. شاعران زبان را به ادبیات تبدیل می‌کنند. شعرای و اشعاری چون دیوان حافظ، گلستان سعدی، مثنوی مولانا و شاهنامه‌ی فردوسی و دیگر شعرای جلیل‌القدر کلام را اعتلاء بخشیدند و آن را به هنر تبدیل کردند. خط نیز چنین است؛ همه‌ی ما در دبستان خط و نوشتن را آموزش می‌بینیم. اما این خوشنویسان هستند که خط را به سطح هنر می‌رسانند. استاد امین در ادامه گفت: دنیای ما دنیای تکامل و پیشرفت است. هنر خط هم در حال پیشرفت است. باید گفت که هنر خط در این 30 سال اخیر پیشرفت داشته است. امروز کلاس‌های خط زیادی به آموزش هنر خطاطی مشغولند و خطاطی خیلی طرفدار دارد. بیاییم با خرید آثار هنرمندان به ایشان کمک کنیم. استادسبزه یکی از هنرمندان جوان کشور است که در ارتقاء خط زحمت کشیده است. وی کلام خود را با این جمله‌ی «هنر‌مند هر جا رود قدر بیند و بر صدر نشیند» به پایان برد.
سپس دکتر جواد بختیاری-هنر‌مند خوشنویس و استاد تاریخ هنر- درباره‌ی تعامل میان هنرمندان و جامعه به طور اعم و بین خطاطان و مردم به‌طور اخص بیاناتی داشتند. وی گفت: با این شتابی که جوامع من جمله جامعه‌ی ایران و این مرحله‌ی گذر و عبور که وجود دارد نیاز به یک «استاپ» احساس می‌شود. فضاهای فرهنگی مانند برگزاری چنین نمایشگاهی در کتابخانه‌ی مجلس که خود یک فضای فرهنگی است این استاپ را ایجاد می‌کند. وی اشاره‌ای هم به ماشین‌های قیمی چاپ نمود و آن‌ها را مانند موجودات زنده‌ای دانست که وسائل انتقال فرهنگ و دانش بوده‌اند. اهل چاپ زحمات بسیاری برای ترویج آگاهی نموده‌اند.
ایشان سپس درباره‌ی هنر خوشنویسی گفت: کار هرکسی نیست که خوشنویس شود. این هنر حوصله، نرم‌خویی، طاقت، غرور و کمال‌طلبی می‌خواهد. کار سختی است و پشتوانه‌ی آن ذوق هنری است.  خطاط به خط یک ریتم و شوردگی می‌دهد و آن را چنان زیبا می‌نویسد که انسان با دیدنش به وجد می‌آید و صاحب آن را تحسین می‌کند. باید گفت استاد سبزه به خاطر استعداد مساعدی که داشته به صورت جهشی پیشرفت کرده است. همین جا باید این فرصت را اغتنام شمرده و بگویم که باید بین جامعه و هنرمندان جوان یک تعاول مثبتی بوجود آید. خرید و فروش آثار هنری و خطاطی می‌تواند به عنوان یک اولویت باشد. اما هنوز این فرهنگ و این تعامل در ایران به خاطر کمبود فضا‌های فرهنگی، سابقه‌ی کم این تعامل، کم‌تجربگی دولت و نبودن فضای ذوقی جا نیفتاده و خرید آثار هنری بیشتر از روی اجبار است. نیاز به زمان است و نیاز به ذوق‌آفرینی، تبلیغ و نمایشگاه است.
سپس استاد رسول مرادی به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان گفت: دوران خوشنویسی نستعلیق، تاریخی ششصد‌ساله دارد و به سه دوره‌ی تیموری، صفوی و قاجار تقسیم می‌شود. آثاری به سبک خطاطی قلم درشت از دوره‌ها‌ی تیموری و صفوی خیلی کم داریم و در دوره ی قاجار هم چنین آثاری کم است. ولی امروزه آثار به سبک نستعلیق با دانگ بزرگ و قلم درشت بیشتر، شکیل‌تر و زیباتری می‌بینیم. استاد مرادی افزود: ایشان در دانگ‌های جلی و بزرگ دست بالایی دارند. ویژگی بارز خط وی، دانگ‌های جلی و بزرگ است. سبک دانگ جلی یک عرصه و اسبابی دارد. فرم نوشتن، پوزیسیون نوشتن و غیره که بحثش طولانی است از خصائص این سبک است. وی به مجتبی سبزه به جهت گرفتن عنوان استادی در خطاطی از سوی انجمن خوشنویسان ایران تبریک گفت.
سپس آقای امید آزاک ابیاتی از حافظ را با صدای زیبا و به سبک سنتی خواندند.
بعد ایشان احسان‌الله شکراللهی کارشناس کتابخانه‌ی مجلس، خطاط، شاعر و نسخه‌شناس، درباره‌ی خصوصیات اخلاقی استاد سبزه صحبت نمودند و در وصف خط ایشان بیتی سرودند: «آن خط سبز بین که چه زیبا نوشته‌اند  گویی خط از عبیر به دیبا نوشته‌اند». شکر‌الهی از ویژگی‌های بارز اخلاقی ایشان، روابط عمومی قوی وی را ذکر نمود.
در ادامه استاد مجتبی سبزه بود که ضمن تشکر از مهمانان و تقدیر و تجلیل از استادانی چون بختیاری و مرادی،  ایشان را قله‌های هنر ایرانی دانست. از پروفسور امین نیز بخاطر سخنان مهمی که ایراد نمود تشکر کرد. و سپس با کمی شوخی بین خود و آزاک یک قرابت سوزناکی قائل شد. زیرا هر دو سرما خورده بودند و گلویشان می‌سوخت.
آخرین سخنان نیز آقای دکتر نصرت‌الله نیک‌روش- استاد شعر و ادبیات در دانشگاه- بودند که به ویژگی‌ها‌ی هنر و توانمندی‌های هنری ایشان پرداختند و در نهایت تابلوی شعری که درباره‌ی استاد سبزه سروده بودند و آقای بابک بزرگ‌پناه-خواهر‌زاده‌ی استاد نیک‌روش با خط خوش نگاشته بودند- به استاد سبزه اهداء نمودند.
در پایان مهمانان ضمن پذیرایی، از نگارخانه‌ی آثار خوشنویسی استاد مجتبی سبزه بازدید به عمل آوردند که تا ساعت 7 بعد از ظهر ادامه یافت.

طراحی و تولید: گروه زند

Template Design:Dima Group